Saturday, January 23, 2016

Kanál Pangalan


Kanál Pangalan je umelo vybudovaný kanál spájajúci Manakaru a Tamatave. Kanál vybudovali Francúzi s cieľom prepojiť početné jazerá a močiare v dĺžke takmer 700 km do jednej súvislej trasy. Pôvodný názov kanálu „Ampangalanes“ znamená „to, čo spája vody“. Jeho náročná stavba si vyžiadala mnoho obetí na životoch malagašských robotníkov. Veľa z nich skončilo v pazúroch krokodílov, ktoré boli v minulosti v tejto oblasti vo veľkom množstve. Dnes je už takmer nemožné v kanáli vidieť krokodíla, pretože postupne ľudia všetky vyhubili.

V Manakare je kanál pomerne úzky a rybári sa na ňom plavia v drevených člnoch (piroque). Severnejšie, okolo Mananjary, premávajú motorové člny a pravidelne premávajúce spoje bateau-brousse. Napríklad cesta medzi Mananjary a Nosy-Varika trvá celý deň a ľudia si nezabudnú so sebou vziať ryžu a zeleninu, pretože počas cesty sa všetko zozbiera a spoločne sa uvarí pre všetkých jedlo.

Najkrajšie na kanáli v Manakare je to, že je priamo spojený s morom. Výhľad na more a zároveň na kanál je naozaj čarovný. Keď som sedela na pláži, prišiel za mnou jeden rybár a ponúkol sa, že ma prevezie na svojom člne. Nadšene som súhlasila, akurát som nevedela, čo s mojím bicyklom. On mal však hneď riešenie. Zaviedol ma k sebe domov, zoznámil s celou rodinou a požiadal manželku, aby strážila môj bicykel. Do člna naskočil aj jeho najmladší syn Yova. A tak sa naša trojčlenná posádka vydala na okružnú plavbu.

Cestou sme stretávali rybárov, ženy, ktoré prali šaty na brehu kanála a kúpajúce sa deti. Hneď na to, ako som sa prvýkrát pozdravila, ma ujo upozornil, že tu sa zdraví inak. Namiesto „manao ahoana“ a „salama“ sa zdraví „kora bé“ „tsara bé“. Už som si zvykla, že keď sa vzdialim od hlavného mesta, ľudia hovoria rôznymi dialektami, ktoré sa v rôznej miere líšia od oficiálneho jazyka z oblasti hlavného mesta.


Kanál je pokojný, hladina sa hýbe akurát vtedy, ak ju rozčeria roztopašné deti hrajúce sa vo vode. Páliace slnko človeka unavuje a kolísajúci čln uspáva. Našťastie sme mali na člne malého Yovu a ten sa postaval o to, aby som nezadriemala. Buď mi niečo bľabotal, alebo ma zozadu špliechal vodou. 

Život na brehu kanálu.


Malý Yova so svojím ocinom.

Yova.

Pletenie rybárskych sietí.

Výhľad na more a na kanál.

V nedeľu chodí veľa domácich na piknik na breh mora, alebo na prechádzky po pláži.

V nedeľu ma Stephan a Lucy (Couchsurferi, u ktorých som bývala) pozvali na oneskorenú oslavu nového roka. Organizovali barbecue pre všetkých svojich kamarátov.

Niektorých oslava zmohla. :)
Po obede sa rozpútala tanečná zábava.
A na záver sme sa šli prejsť na pláž.

No comments:

Post a Comment